zondag 21 september 2014

Leesautobiografie

Deze leesautobiografie is een soort samenvatting van wat mij is voorgelezen en wat ik heb gelezen vanaf mijn geboorte tot nu in de vierde klas van het Gymnasium. ook kijk ik alvast vooruit tot klas 6.

Toen ik nog heel klein was werd ik altijd voorgelezen uit boekjes over kaboutertjes en boerderijdieren (een koe doet boe, een kip doet tok, enz.). Die boekjes kende ik zo goed dat als mijn ouders één woordje veranderde, dat ik dat meteen wist en dat ze het goed moesten zeggen. Toen deze boekjes gingen vervelen, werden de boeken van Pinkeltje mijn nieuwe favoriete boeken. Pinkeltje is een serie boeken over een kabouter die met dieren kan praten en heel veel spannende avonturen beleeft. de allereerste boeken die ik zelf al las (met hulp van mijn ouders) voor ik naar groep 3 ging waren ook boeken van Pinkeltje.

Het liedje dat ik als eerste mee kon zingen en dat ik ook heel vaak geluisterd heb, is Helicopter.
Tekst:
  Helicopter, helicopter,
  mag ik met jou mee om hoog?

  Hoog in de wolken wil ik wezen,
  hoog in de wolken wil ik zijn.

  Helicopter, helicopter,
  vliegen is zo fijn!

Twee boeken waarvan ik nog goed weet dat ze voorgelezen werden op de basisschool zijn 'Torak en Wolf' en 'De Grijze Jager'. Dit zijn de enige boeken waarvan ik nog weet dat ze werden voorgelezen, omdat ik ze heel interessant en spannend vond en ik zelf de rest van de series gelezen heb in mijn vrije tijd.

In de onderbouw las ik, naast de boeken die voor school moesten, de rest van de Grijze Jager serie. Omdat ik steeds minder las door al het huiswerk en het een serie van 11 boeken was, ben ik daar de eerste twee jaar van de middelbare school zoet mee geweest. Ook heb ik alle delen van de Hongerspelen gelezen en deze zomer heb ik Divergent (de Inwijding) deel 2 en 3 gelezen.

Het boek dat ik niet zo leuk vond was Het Gym, omdat het over een meisje gaat dat naar een nieuwe school gaat. Dat soort boeken waar niets in gebeurt en die herkenbaar zouden moeten zijn spreken mij totaal niet aan.

Mijn leessmaak is niet heel erg veranderd, denk ik. Ik vind spannende boeken nog steeds leuk om te lezen, alleen zijn de boeken nu van een hoger niveau, ze zijn iets moeilijker geschreven. En nu gaan de verhalen niet meer over een kabouter die avonturen beleeft, maar over mensen.

Op dit moment lees ik geen boek, alleen het boekje dat we voor Nederlands moeten lezen; Een Vlucht Regenwulpen.

Spannende boeken trekken mij echt aan, omdat het lekker vlot leest en dat soort boeken mij echt interesseren. Ik hoop dan ook dit soort boeken te lezen in de bovenbouw, die ik ook voor de lol zou lezen.

Ik denk dat ik een lezer van niveau 3 ben, ik kan me wel vinden in de kenmerken van niveau 3 en sommige niveau 3 boeken lijken mij wel interessant.

Ik denk dat mijn houding tegenover de lijst best goed is, omdat ik graag lees. Maar ik denk dat de boeken voor de lijst moeilijker worden dan ik tot nu toe gelezen heb en dat is wel iets waar ik minder blij mee ben. Ik hoop dat dit meevalt en dat ik de boeken voor de lijst met plezier lees.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Timo,

    Erg mooie autobiografie. Goed aan en inleiding gedacht en de tekst goed opgedeeld in alinea's.

    Ik heb een paar minpuntjes kunnen ontdekken, er zit bijvoorbeeld niet echt een verhaallijn in de autobiografie, het is een beetje stapsgewijs afgewerkt. Ook heb je hier en daar een interpunctie foutje gemaakt, zoals bijvoorbeeld bij: "mijn leessmaak is niet heel erg veranderd, denk ik". Daar had de komma weg kunnen blijven. Ook vind ik het persoonlijk niet zo heel mooi dat je de hele tekst van het lied helikopter er in hebt gezet.

    Verder heb ik weinig op je bericht aan te merken. Volgende keer iets meer een verhaallijn er van maken, en het zou een hele mooie autobiografie zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey timo,

    wat een leuke autobiografie! ! Een goede indeling en alle punten staan erin :)

    Jammer genoeg heb ik net zoals rendall wat minpuntjes kunnen vinden. Er ontbreekt een verhaallijn want alles staat heel puntsgewijs opgeschreven. Verder heb ik op interpunctie foutjes die iedereen wel eens maakt niks kunnen vinden.

    Kortom een goede autobiografie ga zo door!!

    BeantwoordenVerwijderen