dinsdag 28 oktober 2014

Verwerkingsopdracht 4 Cursus 1 Laagland

Opdracht: In de zonnewijzer wordt een toespeling gemaakt naar het werk van de kunstenaar Escher.   Zoek een werk van Escher dat jij het beste vindt passen bij de tekst van cursus 1. Licht toe waarom je juist dit werk hebt gekozen.


M.C. Escher - Eye

Het fragment gaat over Leonie die in het huis van haar overleden vriendin Roos is en telefoon krijgt van een man die Roos wil spreken. De man, Freek, wil niet geloven dat Roos dood is en al helemaal niet door een zonnesteek.

Ik vind dit werk van Escher goed bij de zonnewijzer passen omdat Freek geconfronteerd wordt met de dood van Roos en het even duurt voor hij dat onder ogen ziet.
In het werk van Escher zie je ook een weerspiegeling van een doodskop in het oog, dat staat voor de dood.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Timo,

    Goed plaatje bij uitgekozen, ook erg goed dat je de titel er onder heb gezet. Je uitleg vind ik ook erg duidelijk. Ook erg goed dat je de opdracht boven aan het blog hebt gezet, dit is erg fijn omdat je nu niet eerst de Nederlands site hoeft te openen hoe de opdracht precies luid.
    Het enige wat ik anders zou doen is dat ik de tweede alinea niet met ik was begonnen, maar verder heb ik niks op je werk aan te merken.
    Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Timo,

    Een mooie beredenering! Ik vind dat je het heel goed uitgekozen hebt. Het oog en de doodskop op zichzelf betekenen natuurlijk niet zo veel als ik het zo zou zien. Ik had eerst ook zoiets van, hè hoe komt hij daar nu bij? Gelukkig heb je je keuze goed onderbouwd en kon ik zonder het fragment opnieuw te lezen gelijk begrijpen waarom. Ook vond ik het wel erg handig dat de opdracht die je hebt gekozen bovenaan staat dit maakt het makkelijker om te bepalen waar je naar moet kijken.

    Misschien had je het plaatje wel wat groter kunnen maken want de doodskop is niet heel erg duidelijk te zien. En misschien had je beredenering nog wat langer gekund maar het is op deze manier ook gewoon duidelijk en goed.

    Kortom een duidelijke, goede beredenering die ook nog eens foutloos is qua spelling!
    Ga zo door Timo!

    Groetjes Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen